Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
17.6.2023, Milan Šurkala, aktualita
Mnoho lidí si stěžuje na absenci elektrických kombíků na trhu. Jedním z prvních bude NIO ET5 Touring, který by se měl začít prodávat ještě letos. Nabídne 450litrový zavazadlový prostor a nadprůměrnou dynamiku.
Choakinek (1618) | 17.6.202312:07
Mno, prodloužit dojezd se jim nakonec asi podaří, zkrátit čas nabíjení taky, tak teď je otázka, jestli se jim podaří něco udělat i s dostupností ­(auto za cenu kolem jednoho, dvou melounů, to je skutečně jen pro horních ­"nevím­").

Zrovna včera vyšel na iDnesu článek, že pan Ford dokázal ­"nadělit auto všem­" již před 120 lety :­-­).
Odpovědět1  0
Eskymak (1057) | 17.6.202312:55
Však to je asi cíl, chudáci budou chodit pěšky a vydělávat na dobíjecí infrastrukturu a soláry.
Odpovědět2  0
Choakinek (1618) | 17.6.202320:51
No, začíná nám ten západ poněkud ­"orwellovatět­". Je či bude to podobné jako v té knize ­- rozdělení obyvatelstva na poslušné a nesvobodné, kteří ovšem budou mít ještě jakžtakž důstojný život a na nenapravitelné, kteří budou svobodní, nicméně budou žít v naprosté chudobě, podobně jako např. ve středověku.
Odpovědět0  0
Eskymak (1057) | 17.6.202321:01
Bohužel, ona ta svoboda, bez možnosti dostupné mobility, je jen těžko představitelná.

Chudý člověk ve středověku byl taky svobodný, ale jen do té míry, že se mohl sebrat a jít pěšky chcípnout hlady jinam.
Odpovědět0  0
Choakinek (1618) | 18.6.20236:20
Já bych to řekl ještě obecněji:

Svoboda bez dostupných financí je nepředstavitelná.

V tomto případě pak např. v ČR by byl nový automobil od roku 2035 nedostupný min. pro 2­/3 obyvatel.
Odpovědět0  0
SamanCZ (7) | 18.6.202310:10
Dlouhodobě cena aut klesá, díky inflaci, to že na čísle v katalogu se ti zdá že je dražší je jen díky tomu že nepočítás automaticky s inflaci. Některé modely které nabízí jak ICE tak EV verzi dnes stojí stejné sumy, vše tedy bude záležet na cenách baterií v budoucnu, a posledních cca 15 let baterie na ceně klesaly velice výrazně.

Jen tak pro zajímavost, první sériově vyráběné EV bylo Mitsubishi i­-MiEV malé městské vajíčko z Japonska coby přestavba z ICE verze, mělo 16kWh baterku, nemělo DC nabíjení a stalo přez milion, rok 2009, prví EV vyvinuté od začátku jako EV byl Nissan Leaf s 24kWh baterií, nižší střední trida, měl již základní DC nabíjení a cenovou cca 1 milion korun,...... A dnes v roce 2023 je za milion korun základní Tesla 3 s 60kWh a nabíjením 150kW, střední trida, .......začínají se objevovat EV nižší střední pod 750tisic, přitom 1 milion korun v roce 2009 odpovídá dnešním cca 750tisicum,dá se tedy předpokládat, že v roce 2030­-2032 půjde za podobný ekvivalent hodnoty pořídit auto opět o třídu vyšší, a lidé v kupní segmentu nižší střední budou mít ty vozidla opět dostupnější než dnes, bylo to tak ped 10,20,30 lety a s největší pravděpodobností se to nezmeni
Odpovědět0  0
Choakinek (1618) | 18.6.202322:04
No, pokud to zůstane do roku 2035 na melounu, tak se pochopitelně dostupnost nějak rozšíří, nicméně rozhodně to nebude pro každého. Proto se dnes stále prodávají auta jako např. Dacia Sandero za zhruba 300 tisíc, tj. cca třetinovou cenu.
Odpovědět0  0
asip80 (1175) | 19.6.202312:53
Kupní síla roste a nebo klesá? Příjmy rostou stejně rychle nebo rychleji jak inflace? Jaká je reálná inflace mimo košík, která zohledňuje jen základní potřeby­(voda, jídlo, energie, střecha nad hlavou atd.­)? Toliko k reálné dostupnosti. ;­)

Dokud nebude normální ­"rodinné­" BEV s dojezdem 500+ km ­(cca 80­-100+ kW baterie­) za 500­-700 tisíc­(nové­), tak se asi není o čem bavit ;­)

btw i v těch 90´´ se dalo koupit na tu dobu slušné vozidlo pod 20 tisíc. ;­) Dnes ani starší vrak většího BEV nejde sehnat tak nijak levně. Hádám, že to bude tím, že i ­"mrtvá­" baterie má stále vysokou hodnotu. ;­)

Za kolik seženu rodinný vůz­(BEV­) s cca 250 kWh na jízdu s 2+ tunovým tažným pod milion? Takové ICEV se dají koupit i pod 200 tisíc v dobrém stavu, když chce člověk něco ještě staršího, tak klidně pod 100 tisíc. To jsou takové ceny kolik přibližně stojí jen ­"mrtvá­" baterie určená k recyklaci.
Odpovědět1  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.